Sommerdekkene i Nokian Hakka-familien er skreddersydd for nordiske forhold. Ujevne og grove veier krever dekk med helt spesielle egenskaper. Gummiblandingene og mønsterne til Nokian Hakka sommerdekkene har tatt hensyn til det krevende og varierende sommerværet. Nokian Hakka sommerdekk er pålitelige i store temperatursvingninger.
Alle Nokian Hakka sommerdekk og Hakkapeliitta vinterdekk dekkes av Hakka-garantien. Om et dekk som er korrekt montert og riktig brukt blir skadet og ikke kan repareres, får du et nytt tilsvarende dekk uten kostnad fra en dekk forhandler som selger Nokian Tyres produkter i Finland, Sverige eller Norge.
Nokian Hakka Black SUV – Rå ytelse
Presis og lett å kontrollere selv under ekstreme forhold
Sporty kraft og presisjon
Aramid forsterket sidevegg gir god slitestyrke ved hard bruk
Effektiv beskyttelse mot vannplaning
Hovedinnovasjoner:
Nokian Aramid Sidewall-teknologi. Unik slitestyrke. Gummiblandingen i sideveggen inneholder ekstremt slitesterke aramid fibre. Det samme materialet brukes også i luftfart- og militærindustrien. Fibrene avstiver og forsterker sideveggen som gjør at den tåler belastninger og kutt bedre.
Blade Grooves. Sikkerhet på våte veier. Blade grooves kutter gjennom sporene i midten, lagrer vannet og leder det mot hovedsporene.
Trumpet grooves. Effektiv forebygging mot vannplaning. Trumpet Grooves sporene i dekkets skulderparti suger bort vann mellom dekk og vei, og leder dette raskt vekk, noe som gir godt grep mot veibanen.
Black Coral Silica. Ny gummiblanding med mer presise egenskaper, bedre våtgrep. Gummiblandingen Black Coral Silica er skreddersydd til hard bruk og høy fart. Denne innovative gummiblandingen lar Nokian Hakka Black SUV beholde sitt gode veigrep og sporty kjøreegenskaper selv ved høy fart og i krappe svinger.
Gummiblandingen har optimal ytelse selv under varierende temperaturer. Kjøreegenskapene forblir stabile, selv om forholdene endrer seg.
Silent Groove Design. Bedre kjørekomfort. Denne teknologien består av halvrunde hull i veggene på de langsgående ribbene, som ligner overflaten på en golfball og gir ekstra kjørekomfort. Disse har i oppgave å kjøle dekket, minske luftmotstanden og redusere dekkstøyen.
EU Dekk Etikett og effektivitet Klasser
Den europeiske union under CE 1222/2009, har krevde at alle dekk produsert etter datoen 1. juli 2012 for biler og varebiler inkluderer standard EU Dekk Etiketter å klassifisere dem etter tre ytelsesegenskaper:drivstoffeffektivitet klassifisert fra A til G,grep på vått underlag klassifisert fra A til G, og støyemisjon i desibel.
Kategorier av dekk som er upåvirket av denne reguleringen omfatter: regummierte dekk, profesjonelle off-road dekk, racing / sport bildekk, samt visse typer dekk som er utformet for å forbedre trekkraft som piggdekk, T-type temporære reservedekk, dekk for biler bygget før 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t, dekk for felger med diameter mindre eller lik 254 mm eller større eller lik 635 mm. Denne etiketten er beregnet på den ene siden å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i trafikken, samt øke trafikksikkerheten, og på den annen side for å hjelpe forbrukerne å velge riktige dekk ved å sikre en viss grad av produkt åpenhet.
Likevel har etiketten blitt kritisert for bare å vise et svært begrenset antall egenskaper. Fagfolk hevder at dekkene har mange flere funksjoner som er viktige og relevante for trafikksikkerhet, inkludert men ikke begrenset til vannplaning egenskaper, kjørestabilitet, levetid, produktegenskaper på våte og tørre veier andre enn grep på vått underlag, egenskaper på snø. Dekk produsenter tyder på at testresultatene fra ulike institusjoner og bransjebladene bør forbli en svært viktig kilde for informasjon for forbrukeren, fordi de fokuserer på og vurdere et bredt utvalg av dekk egenskaper og funksjoner.