Den spesialtilpassede gummiblandingen mellom sideveggene og slitebanen filtrerer vekk lyden og vibrasjonene som blir overført fra veibanen til kjøretøyets kupé gjennom sideveggen.
Nokian vinter sikkerhetsindikator med snøflak forbedrer sikkerhet og kjørekomforten.
Vinter sikkerhetsindikatoren med snøflak i Nokian WR D4 vinterdekk forbedrer sikkerheten om vinteren. Den indikerer slitedybden i millimeter med tall fra 8 til 4. Etterhvert som dekket blir slitt ned og slitedybden minsker, forsvinner tallene ett etter ett. Snøflaket forblir synlig ned til 4 millimeter. Hvis det ikke lenger er synlig, bør vinterdekket erstattes for å kunne sikre tilstrekkelig trygghet. Mønsteret bør være minst 4 millimeter dypt for å kunne gi nok grep på snøen og for å hindre vannplaning og tilsvarende problemer ved sørpe og slaps. Nokian dekk utviklet og patenterte denne vinter sikkerhetsindikatoren. Ingen annen dekkprodusent har denne innovative egenskapen.
EU Dekk Etikett og effektivitet Klasser
Den europeiske union under CE 1222/2009, har krevde at alle dekk produsert etter datoen 1. juli 2012 for biler og varebiler inkluderer standard EU Dekk Etiketter å klassifisere dem etter tre ytelsesegenskaper:drivstoffeffektivitet klassifisert fra A til G,grep på vått underlag klassifisert fra A til G, og støyemisjon i desibel.
Kategorier av dekk som er upåvirket av denne reguleringen omfatter: regummierte dekk, profesjonelle off-road dekk, racing / sport bildekk, samt visse typer dekk som er utformet for å forbedre trekkraft som piggdekk, T-type temporære reservedekk, dekk for biler bygget før 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t, dekk for felger med diameter mindre eller lik 254 mm eller større eller lik 635 mm. Denne etiketten er beregnet på den ene siden å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i trafikken, samt øke trafikksikkerheten, og på den annen side for å hjelpe forbrukerne å velge riktige dekk ved å sikre en viss grad av produkt åpenhet.
Likevel har etiketten blitt kritisert for bare å vise et svært begrenset antall egenskaper. Fagfolk hevder at dekkene har mange flere funksjoner som er viktige og relevante for trafikksikkerhet, inkludert men ikke begrenset til vannplaning egenskaper, kjørestabilitet, levetid, produktegenskaper på våte og tørre veier andre enn grep på vått underlag, egenskaper på snø. Dekk produsenter tyder på at testresultatene fra ulike institusjoner og bransjebladene bør forbli en svært viktig kilde for informasjon for forbrukeren, fordi de fokuserer på og vurdere et bredt utvalg av dekk egenskaper og funksjoner.
WR D4 tyre review
Gjennomsnitt basert på 636 test resultat
Grep på tørr veibane
Bremse-egenskaper på tørr veibane
Grep på våt veibane
Bremse-egenskaper på våt veibane
Grep på snø
Kjørekomfort
Lydnivå inni bilen
Dekkslitasje
Drivstofforbruk
kjørte km
8 148
07.04.2021fraAndersen Komfortabelt og forutsigbart dekk.
03.04.2021fraSindre Grotle Veldig stille dekk. Bra på snø. Ikke testet mye på is
24.03.2020fraKrysmopompas Grep på isete veier er mindre god. Lett å få sleng
02.06.2019fraJovan De dekkene er på bil nr to som brukes som pendler bil av kona mi. Veldig fornøyd med dekkene, holder drivstoff forbruk lavt, kjempe god grep på våt vei og på snø. Like god mønster etter 10 000 kjørte km som når den var ny. Anbefaler.