Ultrac Vorti R er Vredesteins mest sporty Ultra High Performance-sommerdekk til nå. Sammenlignet med Ultrac Vorti ligger hovedfokuset hos Ultrac Vorti R mer på å sørge for veigrep og kjørepresisjon for de kraftigste bilene. Dekket opprettholder traksjonen ved høyere temperaturer, inkludert i svinger, og det er eksepsjonelt stabilt ved høye hastigheter. Derfor er det ideelt for sportsbiler med firehjuls- eller bakhjulsdrift, som stiller de aller høyeste krav til dekkene. Ultrac Vorti R er utviklet i nært samarbeid med det italienske designselskapet Giugiaro, og karbonmønstrene på sideveggen og i slitebanen er et designelement som er unikt for dette dekket. Det er tilgjengelig i flere størrelser som er spesifikt optimalisert i forhold til bakakselen. De har en justert beltevinkel og et enda lavere luftforhold samt økt fokus på å opprettholde veigrep på tørre overflater (siden fordekkene avleder mesteparten av vannet på våte veier).
Egenskap:
Optimalisert slitebaneblanding med flere harpikser
Bred slitebane med flat kontur for en ekstra bred kontakt med veioverflaten
3D-designriller
Spesifikke bakakseldekk med ekstra langsgående rille, et lavt luftforhold samt justert beltevinkel
Slitebane og sidevegg designet av Giugiaro
Asymmetrisk slitebane
Fordel:
Opprettholder veigrepet ved høyere dekktemperaturer
Utmerket traksjon, veigrep og stabilitet
Forbedrede bremseegenskaper
Lavere støynivå
Optimalisert balanse mellom for- og bakakselen for økt veigrep og kjøling
Unikt og sporty utseende
Stabile skulderblokker for høyere traksjon i ekstremt brå svinger
EU Dekk Etikett og effektivitet Klasser
Den europeiske union under CE 1222/2009, har krevde at alle dekk produsert etter datoen 1. juli 2012 for biler og varebiler inkluderer standard EU Dekk Etiketter å klassifisere dem etter tre ytelsesegenskaper:drivstoffeffektivitet klassifisert fra A til G,grep på vått underlag klassifisert fra A til G, og støyemisjon i desibel.
Kategorier av dekk som er upåvirket av denne reguleringen omfatter: regummierte dekk, profesjonelle off-road dekk, racing / sport bildekk, samt visse typer dekk som er utformet for å forbedre trekkraft som piggdekk, T-type temporære reservedekk, dekk for biler bygget før 1990, dekk med en maksimal tillatt hastighet på 80 km/t, dekk for felger med diameter mindre eller lik 254 mm eller større eller lik 635 mm. Denne etiketten er beregnet på den ene siden å fremme økonomisk og økologisk effektivitet i trafikken, samt øke trafikksikkerheten, og på den annen side for å hjelpe forbrukerne å velge riktige dekk ved å sikre en viss grad av produkt åpenhet.
Likevel har etiketten blitt kritisert for bare å vise et svært begrenset antall egenskaper. Fagfolk hevder at dekkene har mange flere funksjoner som er viktige og relevante for trafikksikkerhet, inkludert men ikke begrenset til vannplaning egenskaper, kjørestabilitet, levetid, produktegenskaper på våte og tørre veier andre enn grep på vått underlag, egenskaper på snø. Dekk produsenter tyder på at testresultatene fra ulike institusjoner og bransjebladene bør forbli en svært viktig kilde for informasjon for forbrukeren, fordi de fokuserer på og vurdere et bredt utvalg av dekk egenskaper og funksjoner.